top of page

DOMINASI ULTRA VIOLET!

Selamat tahun baru 2018! Macam mana dengan azam anda tahun lalu? Sudah tercapai atau belum? Kalau sudah , apa pula azam anda tahun ini. Pada yang belum, usah bersedih kerana dunia belum berakhir. Tingkatkan usaha anda dan perkukuhkan misi dan visi anda, Inshaa-Allah kejayaan pasti dicapai.


OK! Untuk post pertama tahun 2018, kami nak kongsikan bersama anda ramalan warna yang bakal mendominasi tahun 2018. Pada penggemar warna UNGU, tahun ini adalah tahun anda! Warna ULTRA VIOLET bakal mendominasi dan menjadi warna pilihan tahun ini.


Didefinisikan oleh Pantone Color Institute sebagai inventif serta imaginatif, warna ultraviolet dikatakan sebagai satu warna yang sangat provokatif dan bijak, PANTONE 18-3838 Ultra Violet mampu menyerlahkan keaslian, kepintaran, serta pemikiran berwawasan yang bakal memberikan kelainan tahun ini.



Color of The Year 2018 oleh Pantone Color Institute

Kompleks dan kontemplatif, Ultra Violet menggambarkan misteri kosmos, tipu daya dari apa yang akan berlaku, dan penemuan di luar tempat kita sekarang. Langit malam yang luas dan tak terbatas adalah simbolik apa yang mungkin dan terus memberi inspirasi keinginan untuk mengejar dunia di luar diri kita sendiri.


Tenaga enigmatik ungu juga telah lama menjadi simbol penentangan, tidak konvensional, dan kecemerlangan artistik. Ikon muzik Prince, David Bowie, dan Jimi Hendrix membawa warna Ultra Violet ke barisan hadapan budaya pop barat sebagai ungkapan keperibadian peribadi. Berkarektor serta penuh dengan emosi, warna Ultra Violet melambangkan eksperimen dan ketidakpatuhan, memacu individu untuk membayangkan tanda unik mereka di dunia, dan melangkaui sempadan pemikiran kreatif.




ULTRA VIOLET DALAM REKAAN GRAFIK


Oleh kerana pembikinan reka bentuk pembungkusan menjadi lebih sofistikated, warna Ultra Violet menawarkan kompleksiti dan nuansa yang menarik kepada keinginan kita pada keaslian dalam semua yang kita sentuh. Begitu juga, dalam reka bentuk grafik, warna Ultra Violet bergema dengan medium dinamik ini melalui perasaan pelbagai dimensi. Bayangan Ultra Violet semakin digunakan dalam pembungkusan dan reka bentuk grafik oleh jenama terkemuka dalam sektor CPG (consumer packaged goods), barangan mewah, produk kecantikan serta oleh personaliti dan artis yang ingin menonjol.


ULTRA VIOLET dalam fesyen


Di pentas peragaan mahupun dijalanan, warna Ultra Violet adalah ungu yang mempesonakan yang memberikan hubungan teaterikal bagi gaya lelaki dan wanita. Sejajar dengan sifat Ultra Violet yang terhasil dari penggabungan warna merah dan biru, Ultra Violet meminjamkan dirinya kepada gabungan warna yang unik dalam fesyen dan lebih mudah dipasangkan dengan semua warna pada spektrum daripada yang mungkin difikirkan. Dengan emas atau logam lain, Ultra Violet menjadi mewah dan mempesonakan; dengan rona hijau atau kelabu ia membangkitkan keanggunan semulajadi. Begitu juga, Ultra Violet memberikan penampilan berbeza dengan bahan yang berbeza. Rimbunan warna ungu dalam warna bukan hanya memberikan impak tipu muslihat untuk pakaian bagi acara malam, tetapi juga nampak moden dalam rekaan "athleisure" atau kasut. Dalam aksesori, perhiasan, dan kacamata, Ultra Violet memberikan daya tampak yang kompleksiti dalam warna permata, tekstur, dan rekaan floral semulajadi.


ULTRA VIOLET DALAM KECANTIKAN


Warna Ultra Violet yang kompleks dan mendalam adalah sangat sesuai untuk kecantikan yang terhasil oleh gabungan ,campuran dan bayangan. Ungu matte tunggal pada bibir atau kuku memberikan daya tampak berani , manakala rona Ultra Violet logam lembut dengan kilauan (shimmers) , mengubah gaya yang ditampilkan pada mata. Warna ungu pada rambut terus meningkatkan gaya jalanan sebagai simbol ekspresi kreatif. Pada palet di setiap bahan kosmetik, Ultra Violet melengkapkan dan memantapkan warna lain, menambah kompleksiti dan misteri.


ULTRA VIOLET dalam hiasan deko


Dalam konteks hiasa dalaman, Ultra Violet boleh mengubah bilik menjadi salah satu ekspresi yang luar biasa, atau sebaliknya gilapan yang dihasilkan boleh menenangkan sebuah bilik dengan pasangan hiasan deko moden . Ia dapat menambah kecerahan pada satu satu sudut dengan rona Ultra Violet terdapat pada sofa yang berumbai, lukisan, atau dinding utama (feature wall). Sebagai warna yang boleh menonjol dalam banyak arah, Ultra Violet memberikan kesan garang di mana-mana ruang, sama ada ia adalah tradisi dan keanggunan atau keberanian yang tidak dijangka. Dari sudut lain, Ultra Violet memberikan kesan luas pada ruang dalaman dan relevan sebagai contoh warna dan reka hiasan dalaman hotel yang besar dan kecil untuk menarik pengunjung. |MYBUZZ!


Sumber rujukan: Pantone Color Institue


Follow Us
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon
  • Twitter Basic Black
  • Facebook Basic Black
  • Black Google+ Icon
Recent Posts
bottom of page